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Remixing a clockwork orange
March 19, 2019 @ 8:00 pm - 9:30 pm
Stanley Kubrick’s cinema classic A Clockwork Orange did not only become famous for its intense imagery, but also for its sophisticated soundtrack by Wendy Carlos. Re-interpretating music by Beethoven, Rossini and Purcell on her Moog Synthesizer, Carlos succeeds in opening up a new aesthetical dimension to these well-known pieces.
At the Darmstädter Ferienkurse 2016, Schallfeld initiated a project focused on the question how a transcription of this transcription could sound today, almost half a century after the film’s original release. In a broader sense, this encompassed also questions about the relation between tradition and (technical) innovation, repertoire works and new creations, between sound and the moving image.
The second iteration of “Remixing a Clockwork Orange” takes one further step into the film’s world: while maintaining the idea of a “remix”, we also zoom into the main thematic aspects of the film’s plot. The entaglement of guilt and redemption as a timeless phenomenon will be woven into a set of new pieces commisioned to five composers whose work is strongly connected to the idea of remix and visual arts: Jorge Sánchez-Chiong*, Zeno Baldi*, Lorenzo Romano* and Michelle Agnes Magalhaes*
Program
*Pieces commissioned thanks to the support of the Ernst von Siemens Musikstiftung.
Wendy Carlos’ Soundtrack zu A Clockwork Orange benutzt Musik von Beethoven, Rossini und Purcell und lässt durch den Klang des Moog-Synthesizers daraus etwas ästhetisch vollkommen Neues entstehen.
2016 initiierte Schallfeld Ensemble bei den Darmstädter Ferienkursen ein Projekt zum Thema, wie die Bearbeitung einer Bearbeitung dieser Musik heute klingen kann und stellten im weiteren Sinne Fragen nach der Beziehung zwischen Tradition und technischer Innovation, zwischen Repertoire und Komposition, sowie dem Verhältnis von Bild und Klang.
Jetzt geht das Ensemble unter Beibehaltung der Kernfrage des „Remix“ dramaturgisch einen Schritt weiter und zeichnet die Themen des Films, seine Bilder von Schuld, Sühne und Läuterung in inhaltlich miteinander verschränkten Stücken nach. Dafür wurden Kompositionsaufträge an die KomponistInnen Jorge Sanchez Chiong*, Mikołaj Laskowski, Zeno Baldi*, Lorenzo Romano* und Michelle Agnes Magalhaes* vergeben, deren künstlerisches Interesse ebenfalls eng mit dem Medium Film verbunden ist.
Programm
*Kompositionsaufträge finanziert durch die Ernst-von-Siemens- Musikstiftung